Nord Universitet

Nord Universitet

Digitale medier

Fakta

  • Dato for godkjenning

    02.03.2016
    Instituttleder

  • Gjelder for studenter tatt opp studieåret

    2016/2017

  • Studiepoeng

    60 studiepoeng

    Innledning

    Studiet skal sette studenten i stand til å ta i bruk digital medier som virkemiddel i arbeid med markedsføring. Målet er at studenten skal lære hele prosessen fra ideutvikling til produksjon og distribusjon av medieprodukter på digitale plattformer. Studenten får grunnleggende innføring i medieteori og kommunikasjon, opphavsrett og etiske aspekter ved bruk av digitale medier. I studiet legges det stor vekt på praktisk arbeid med digital medieproduksjon. Hovedfokus vil ligge på kreative prosesser og innholdsproduksjon og ikke så mye på teknikk og teknisk utstyr. Det innebærer blant annet at studenten selv avgjør hvilken digital plattform han eller hun vil produsere på. Studenter som tar studiet vil i løpet av studieåret lage medieprodukter som publiseres på nett. Studiet setter studenten i stand til å bidra med grunnleggende kompetanse på digital medieproduksjon for internett på egen arbeidsplass i offentlig eller privat sektor. 

    Målgruppe

    Målgruppa er alle som er interessert i medieproduksjon og ønsker gode digitale ferdigheter, slik at man er i stand til å produsere medieprodukter fra idefase til ferdig produkt.

    Opptakskrav og rangering

    Generell studiekompetanse.

    Forventet læringsutbytte

    Etter endt studium skal studentene kunne anvende digital medieproduksjon som verktøy i formidling av budskap i sosiale medier og på andre digitale plattformer.

    Kunnskaper

    Ved gjennomført studium skal studenten:

    Ferdigheter

    Ved gjennomført studium skal studenten:

    Generell kompetanse

    Ved gjennomført studium skal studenten:

     

    Praksis

    Ingen

    Arbeids-, lærings- og vurderingsformer

    Teoridelen i de enkelte emnene vil i stor grad bli formidlet gjennom temauker. I tillegg til undervisning av egne faglærere på campus legges det opp til utstrakt bruk av gjesteforelesere med spisskompetanse innen fagområdet. Undervisningsformen vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid, presentasjoner, workshops og selvstendig arbeid på egen datamaskin. Det er knyttet obligatoriske arbeidskrav til hvert delemne i studiet.

    Vurderingsformer

    Studenten må oppfylle obligatoriske arbeidskrav og levere avsluttende innleveringer i rett tid. Studenten vurderes enten på grunnlag av mappe eller prosjektarbeid i de ulike emnene. Mappevurdering er en sluttevaluering hvor karakter settes på produkter innsendt som arbeidskrav for hvert emne. Dette medfører at det ikke er formelle begrensninger i forhold til hjelpemidler og eksamenstid. I utgangspunktet blir mappene vurdert internt av faglærere, men ekstern sensor kan bli benyttet for å vurdere både studentarbeid samt kvaliteten på hele studiet. Mappevurdering er beskrevet i eget skriv.

    Vurderingsform er også oppgitt i beskrivelsen av hvert emne. Når det gjelder klageadgang mm,  vises det til forskrifter for eksamen

    Krav om skikkethet og autorisasjon

    Ingen spesifikke krav.
     

    Tekniske og andre forutsetninger

    For å kunne ta studiet må studenten disponere en pc med redigeringsprogram for bilde, lyd og video samt et enkelt digitalt stillbildekamera. Videokamera vil være tilgjengelig for utlån på studiestedet.  Søkere som ikke har anledning til å studere på full tid kan ta enkeltemner som lyses ut med lokalt opptak.

    Under hele studiet anvendes Fronter. Her legges informasjon om studiet, timeplaner, litteraturoversikt, årsoversikt, forelesningsnotater, innleveringer av obligatoriske arbeidskrav og eksamen. Studenter og lærere kommuniserer gjennom oppslagstavla og meldingssystemet i Fronter.

    Kvalifikasjon/vitnemål

    Det utstedes karakterutskrift ved endt studium.
     

    Overgangsordninger

    Studieplanen, og spesielt studiemodellen, kan endres fra år til år. Studenter som ikke følger normal studieprogresjon, må regne med at de kan bli direkte berørt av endringene i form av at emner flyttes eller endres, eller kanskje fjernes og erstattes med andre emner.
     

    Studieevaluering

    Eventuell innpassing vurderes etter individuell søknad. Det kan gis fritak for eksamen eller obligatorisk arbeidskrav dersom studenten kan dokumentere bestått tilsvarende eksamen, godkjent tilsvarende arbeidskrav ved samme eller annen institusjon. Det kan også innvilges fritak på grunnlag av annen relevant eksamen på tilsvarende nivå eller etter en vurdering av dokumentert realkompetanse, jf. Universitets- og høgskoleloven § 3-5. Søknad om innpassing og fritak i henhold til universitets- og høgskoleloven § 3-5 avgjøres ved det enkelte institutt.
     

    Studiemodell

    Emne SP 2016
    Høst
    2017
    Vår
    ITL116, Sosiale medier 7.5 7.5
    DMS117, Medietekst 7.5 7.5
    DMS118, Strategi og reklame 7.5 7.5
    DMS119, Digital markedsføring 7.5 7.5
    DMS112, Idéutvikling 7.5 7.5
    DMS114, Foto 7.5 7.5
    DMS115, Video 7.5 7.5
    DMS116, Grafisk design 7.5 7.5
    Sum studiepoeng 60 30 30