Nord Universitet

Nord Universitet

Kreativt musikkarbeid, årsstudium

Fakta

  • Dato for godkjenning

  • Gjelder for studenter tatt opp studieåret

    2013/2014

  • Studiepoeng

    60 studiepoeng

    Innledning

    Kreativt musikkarbeid årsstudium bygger på faget musikk i lærerutdanning. Studiet er profesjonsrettet og tar sikte på å gi studenten økt kunnskap og erfaring med kreative prosesser og arbeidsformer i musikkfaget. Dette innebærer bl.a. å utfordre egne grenser, se mulighetene i faget og å finne nye verktøy til skapende musikkaktiviteter. Fokus vil være rettet mot pedagogen som leder, veileder og inspirator.

     

    Målgruppe

    Studiet retter seg mot lærere i grunnskole, videregående skole, kulturskoler og andre som arbeider innen kultursektoren med ønske om utdanning i musikk. Sentralt står en didaktisk bruk av kompetanse i undervisningssammenheng, både som formidlings- og læringsarena.

    Studiet er godkjent som delemne grunnstudium innenfor en faglig fordypning på bachelornivå.

    Opptakskrav og rangering

    Generell studiekompetanse.

    Forventet læringsutbytte

    Årstudiet skal gi studentene en bred musikkfaglig introduksjon med grunnleggende innføring i musikkteori, aktivitetsformene i musikk (musisere og danse, lytte, komponere), samspill, musikkteater, bandmetodikk i skolen og praktisk bruk av ikke-vestlige musikktradisjoner.

    Kunnskaper

    Ved gjennomført årstudium skal studenten:

     

    Ferdigheter

    Ved gjennomført årstudium skal studenten:

     

    Generell kompetanse

    Ved gjennomført årstudium skal studenten:

    Oppbygning og sammensetning

    Studiet kan inngå som en del av en bachelorgrad eller en profesjonsutdanning.

    Praksis

    Ingen.

    Arbeids-, lærings- og vurderingsformer

    Studiet legger vekt på praktiske og utøvende musikkaktiviteter, men undervisningen vil også bestå av forelesninger, gruppeoppgaver og metodiske øvelser, veiledning, work-shops, egenøving, diskusjonsforum, fremføringer og studieturer. Emneområder som samspill, musikkteori og musikkdidaktikk vil være direkte linket til praktiske aktiviteter og arbeidskrav gjeldende for alle emnene. Deltakelse på samlinger og studieturer er obligatorisk inntil 80 %.

    Studiet er organisert i samlinger med nettstøtte. Mellom samlingene er det en forutsetning at studentene setter av tid til egenøving og selvstudier, i tillegg til gjennomføring av obligatoriske arbeidskrav. Veiledning og oppfølging fra faglærer gis gjennom klasserom på nett.

    Alt av arbeidskrav knyttet til emnet må være godkjent for å kunne få avsluttende vurdering. Studiet legger opp til praktiske og skriftlige eksamener.

    Eksamen utgjør gjennomført og bestått eksamen i de fire delemnene. Omfang, innhold og vekting beskrives nærmere i planer for hvert enkelt emne.

    Krav om skikkethet og autorisasjon

    Ingen spesifikke krav.

    Tekniske og andre forutsetninger

    Under hele studiet anvendes Moodle. Her legges informasjon om studiet, timeplaner, litteraturoversikt, årsoversikt, forelesningsnotater, innleveringer av obligatoriske arbeidskrav og eksamen. Studenter og lærere kommuniserer gjennom oppslagstavla og meldingssystemet i Moodle.

    Kvalifikasjon/vitnemål

    Karakterutskrift utstedes for avsluttet årsstudium.

    Overgangsordninger

    Studieplanen, og spesielt studiemodellen, kan endres fra år til år. Studenter som ikke følger normal studieprogresjon, må regne med at de kan bli direkte berørt av endringene i form av at emner flyttes eller endres, eller kanskje fjernes og erstattes med andre emner.

    Studieevaluering

    Eventuell innpassing vurderes etter individuell søknad.

    Det kan gis fritak for eksamen eller obligatorisk arbeidskrav dersom studenten kan dokumentere bestått tilsvarende eksamen, godkjent tilsvarende arbeidskrav ved samme eller annen institusjon. Det kan også innvilges fritak på grunnlag av annen relevant eksamen på tilsvarende nivå eller etter en vurdering av dokumentert realkompetanse, jf. Universitets- og høgskoleloven § 3-5. Søknad om innpassing og fritak i henhold til universitets- og høgskoleloven § 3-5 avgjøres ved det enkelte institutt.

    Studiemodell

    Emne SP 2013
    Høst
    2014
    Vår
    KRM101, Kreativt musikkarbeid innføring 15 15
    KRM105, Kreativt musikkarbeid bandmetodikk 15 15
    KRM102, Kreativt musikkabeid musikkteater 15 15
    KRM103, Kreativt musikkarbeid verdensmusikk 15 15
    Sum studiepoeng 60 30 30