Nord Universitet

Nord Universitet

Kunst og håndverk, årsstudium

Fakta

  • Dato for godkjenning

    23.04.2014
    Instituttleder

  • Gjelder for studenter tatt opp studieåret

    2014/2015

  • Studiepoeng

    60 studiepoeng

    Innledning

    Praktisk skapende arbeid og didaktikk i barnehage og skole utgjør hovedtyngden i studiet. Arbeid med materialer og teori for å utvikle studentenes faglige og didaktiske refleksjonsevne preger studiet. Opplevelse, refleksjon og uttrykk står sentralt i faget/studiet.

    Samfunnet trenger mennesker med kompetanse i visuell kommunikasjon og evne til nyskaping. Arbeid med å formgi og bruke ulike teknikker for å lage gjenstander i ulike materialer, hører med til kunst og håndverksfaget. Formgiving og kreative funksjonelle løsninger i arbeid med ulike materialer, gjerne satt i tverrfaglige sammenhenger er med på å gi barn og unge erfaringer i teknikk, funksjon, kunnskaper om og utvikling av god visuell form.

     

    Målgruppe

    Ansatte i barnehagen, skolen og musikk- og kulturskoler, studenter i barnehagelærerutdanning og andre med kunst- og håndverksfaglig bakgrunn som ønsker seg en profesjonskompetanse rettet inn mot barnehage og den 13-årige grunnopplæringen.

     

    Opptakskrav og rangering

    Generell studiekompetanse.

     

    Forventet læringsutbytte

    Felles mål for faget er at studentene skal:

    De ulike emnene vil gi:

    Studentene vil få en generell praktisk og teoretisk innføring som vil hjelpe dem i arbeidet med å møte, oppleve, uttrykke, reflektere og forstå fagets egenart.
    I arbeid med bruksformer skal studentene lære om samspillet mellom ide, innhold og virkemidler, og om samspillet mellom form, funksjon og uttrykk.
    Samtidig skal studentene få erfaring med hvordan faget støtter begynneropplæring på tvers av fag i grunnskolen. Nordlands særegenhet med storslagen natur og stedsrelaterte kunstformer, som Skulpturlandskap Nordland og Land Art, vil prege deler av studiet.

    Praktisk verkstedarbeid i ulike materialer vektlegges, både veiledet og selvstendig. Kunsthistorie med vekt på renessanse, barokk, modernisme og didaktisk kunnskap og refleksjon knyttet til disse fagfeltene

    Praksis

    Ingen.

    Arbeids-, lærings- og vurderingsformer

    Kunst og håndverk årsstudium gjennomføres i form av ukessamlinger over høst- og vårsemesteret. Hvert emne avsluttes med eksamen i emnets siste samlingsuke.

    Arbeidsformene vil veksle mellom problembasert læring, lærerledet undervisning og gruppearbeid med innføring i ulike teknikker, materialer og redskaper. Ekskursjoner er en del av studiet. Studiet krever at studentene jobber selvstendig mellom samlingene. Studiet har egne nettsider i Moodle, og disse vil bli brukt aktivt av lærerne mellom samlingene for å være i dialog med klassen. Lærerne veileder etter avtale med studenten.

    I tillegg til den formelle vurderingen (se punktet "eksamen") vil det gjennom studiet foregå uformelle vurderinger som omfatter råd, veiledning, student- og lærervurdering av arbeid, studieopplegg og arbeidsformer.

    Kriterier for vurderinger:

    Krav om skikkethet og autorisasjon

    Ingen spesifikke krav.
     

    Tekniske og andre forutsetninger

    Under hele studiet anvendes Moodle. Her legges informasjon om studiet, timeplaner, litteraturoversikt, årsoversikt, forelesningsnotater, innleveringer av obligatoriske arbeidskrav og eksamen. Studenter og lærere kommuniserer gjennom oppslagstavla og meldingssystemet i Moodle.
     

    Kvalifikasjon/vitnemål

    Det utstedes karakterutskrift ved endt studium.
     

    Overgangsordninger

    Studieplanen, og spesielt studiemodellen, kan endres fra år til år. Studenter som ikke følger normal studieprogresjon, må regne med at de kan bli direkte berørt av endringene i form av at emner flyttes eller endres, eller kanskje fjernes og erstattes med andre emner.
     

    Studieevaluering

    Eventuell innpassing vurderes etter individuell søknad. Det kan gis fritak for eksamen eller obligatorisk arbeidskrav dersom studenten kan dokumentere bestått tilsvarende eksamen, godkjent tilsvarende arbeidskrav ved samme eller annen institusjon. Det kan også innvilges fritak på grunnlag av annen relevant eksamen på tilsvarende nivå eller etter en vurdering av dokumentert realkompetanse, jf. Universitets- og høgskoleloven § 3-5. Søknad om innpassing og fritak i henhold til universitets- og høgskoleloven § 3-5 avgjøres ved det enkelte institutt.
     

    Studiemodell

    Emne SP 2014
    Høst
    2015
    Vår
    KHV116, Arkitektur og estetikk, med tilbud om studiereise til Roma 15 15
    KHV117, Formgiving/design 15 15
    KHV114, Bilde: Visuell kommunikasjon 15 15
    KHV112, Leire 15 15
    Sum studiepoeng 60 30 30