Nord Universitet

Nord Universitet

Læringsmiljø og pedagogisk ledelse

Fakta

  • Dato for godkjenning

    11.03.2016
    Instituttleder

  • Gjelder for studenter tatt opp studieåret

    2016/2017

  • Studiepoeng

    30 studiepoeng

    Innledning

    Læringsmiljø og pedagogisk ledelse er et kompetansegivende videreutdanninggsstudium for ledere i barnehager og andre som arbeider med kvalitetsutvikling i barnehagen. 

    Målgruppe

    Målgruppa for studie er barnehagelærere eller andre med tilsvarende høyere utdanning.

    Opptakskrav og rangering

    Barnehagelærere eller andre med tilsvarende høyere utdanning.

    Forventet læringsutbytte

     

    Studentene skal få kunnskaper om og kompetanse i pedagogisk ledelse av barnehagen som gjør dem i stand til å lede lærings-/ utviklings- og endringsprosesser i barnehagen.

    Kunnskaper
    Ved gjennomført studium skal studenten:
    •kjenne til teori og relevant kunnskapsstoff om barnehagen som lærende organisasjon og barnehagens utvikling og endring i et samfunnsperspektiv
    •ha kunnskap om og innsikt i teori og ulike aspekter ved pedagogisk ledelse og personalfaglig utvikling i barnehagen
    •kjenne til lover og regler som gjelder arbeidsmiljø, tilrettelegging, oppfølging av barnehagens tilsatte og rekruttering

    Ferdigheter
    Ved gjennomført studium skal studenten:
    •kunne identifisere og analysere barnehagens utviklingsbehov ved hjelp av ulike metoder
    •kunne planlegge, gjennomføre og vurdere lederhandlinger i barnehagen
    •kunne iverksette prosesser som utvikler samspill, kommunikasjon og konfliktløsningsegenskaper i personalet i barnehagen
    •kunne anvende kunnskap om arbeidsmiljø, tilrettelegging og oppfølging i det praktiske personalarbeidet i barnehagen

    Generell kompetanse
    Ved gjennomført studium skal studenten:
    •forstå barnehagen som en lærende organisasjon og barnehagens utvikling og endring i et samfunnsperspektiv
    •kunne identifisere, beskrive, analysere og vurdere utfordringer og utviklingsområder i barnehagen i henhold til aktuelle mål, planer, lover og forskrifter
    •kunne reflektere omkring egen kompetanse som pedagogfaglig og personalfaglig leder i barnehagen

     

    Krav om skikkethet og autorisasjon

    Ingen spesifikke krav

    Tekniske og andre forutsetninger

    Under hele studiet anvendes Fronter. Her legges informasjon om studiet, timeplaner, litteraturoversikt, årsoversikt, forelesningsnotater, innleveringer av obligatoriske arbeidskrav og eksamen. Studenter og lærere kommuniserer gjennom oppslagstavla og meldingssystemet i Fronter.

    Kvalifikasjon/vitnemål

    Det utstedes karakterutskrift etter endt studium.

    Overgangsordninger

    Studieplanen, og spesielt studiemodellen, kan endres fra år til år. Studenter som ikke følger normal studieprogresjon, må regne med at de kan bli direkte berørt av endringene i form av at emner flyttes eller endres, eller kanskje fjernes og erstattes med andre emner.

    Studieevaluering

    Eventuell innpassing vurderes etter individuell søknad. Det kan gis fritak for eksamen eller obligatorisk arbeidskrav dersom studenten kan dokumentere bestått tilsvarende eksamen, godkjent tilsvarende arbeidskrav ved samme eller annen institusjon. Det kan også innvilges fritak på grunnlag av annen relevant eksamen på tilsvarende nivå eller etter en vurdering av dokumentert realkompetanse, jf. Universitets- og høgskoleloven § 3-5. Søknad om innpassing og fritak i henhold til universitets- og høgskoleloven § 3-5 avgjøres ved det enkelte institutt.

    Studiemodell

    Emne SP 2016
    Høst
    2017
    Vår
    xxxx, Læringsmiljø og pedagogisk ledelse 30 1515
    Sum studiepoeng 30 15 15