Nord Universitet

Nord Universitet

Matematikk KFK 1-7

Fakta

  • Dato for godkjenning

    20.01.2016
    Instituttleder

  • Gjelder for studenter tatt opp studieåret

    2016/2017

  • Studiepoeng

    30 studiepoeng

    Innledning

    Studiet er samlingsbasert med tre samlinger over to og en halv dag hvert semester. Hvert semester er en modul med egen eksamen..

    Målet med kurset er at studentene skal kunne utvikle sin matematikkfaglig og didaktisk kompetense for å kunne planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning på 1.-7. trinn, samt å kunne analysere elevers læringsprosesser og reflektere over egen praksis. I tillegg til faglige matematiske temaer, vil i modulene inngå didaktiske temaer som matematisk språk, kommunikasjon, modellering/problemløsning, tilpasset opplæring, begynneropplæring, vurdering, samt bruk av IKT.      

    Målgruppe

    Alle som underviser eller ønsker å undervise i matematikk på 1.-7. trinn.

    Opptakskrav og rangering

    Lærerutdaning 1.-7. trinn eller tilsvarende og er tilsatt i barne-eller grunnskole.

    Forventet læringsutbytte

    Se det enkelte emnet.

    Praksis

    Ingen

    Arbeids-, lærings- og vurderingsformer

    Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. det legges opp til individuelt arbeid, gruppearbeid og tverrfaglig samarbeid. Dette er sentrale arbeidsformer i forelesninger og seminar. Studentene skal få erfaringer med arbeidsformer som er brukt i barneskolen. IKT skal inngå som en sentral del i arbeidet i matematikkstutudeiet. Studentene skal få erfaring med arbeidsformer som også er brukt i barneskolen.  Målet er å oppnå en dyp og detajert forståelse av hva som skal til for å lære matematikken på barnetrinnet og mellomtrinnet. For å oppnå dette vil diskusjon og refleksjon i plenum og grupper stå sentralt. Mellom samlinger brukes nettstøttet undervisning.

    Krav om skikkethet og autorisasjon

    Ingen spesifikke krav.

    Tekniske og andre forutsetninger

    Under hele studiet anvendes Fronter. Her legges informasjon om studiet, timeplaner, litteraturoversikt, forelesninger, oppgaver, innlevringer av obligatoriske arbeidskrav og eksamen. Studenter og lærere kommuniserer gjennom oppslagstavla og meldingssystemet i Fronter.

    Kvalifikasjon/vitnemål

    Det utstedes karakterutskrift ved endt studium.

    Overgangsordninger

    Studieplanen, og spesielt studiemodellen, kan endres fra år til år. studenter som ikke følger normal studieprogresjon, må regne med at de kan bli direkte berørt av endringene i form av at emner flyttes  eller endres, eller kansje fjernes og erstattes med andre emner. 

    Studiemodell

    Målgruppe: Alle som underviser eller ønsker å undervise i matematikk på 1.-7.trinn, og som har mindre enn 30 stp. matematikk.
    Nivå: 1
    Trinn: 1.-7. trinn
    Samlinger: 3 hvert semester
    Studiested: Nesna
    Studiepoeng: 15+15

    Studentene skal utvikle sin matematikkfaglige og didaktiske kompetanse for å planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning på 1.–7. trinn, samt å kunne analysere elevers læringsprosesser og reflektere over egen praksis.
    Kurset inneholder matematikkfaglige emner samt didaktiske emner.

    Emne SP 2016
    Høst
    2017
    Vår
    MAT112KFK, Matematikk KFK 1 modul 2 15 15
    MAT111KFK, Matematikk KFK 1 modul 1 15 15
    Sum studiepoeng 30 15 15