Nord Universitet

Nord Universitet

Samfunnsfag 1

Fakta

  • Dato for godkjenning

    10.02.2016
    Instituttleder

  • Gjelder for studenter tatt opp studieåret

    2016/2017

  • Studiepoeng

    30 studiepoeng

    Innledning

    Studenten skal gjennom studiet oppnå forståelse for samfunnsfag, samfunnsfaglig teori og metoder. Studiet gir også innsikt i arbeid med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn. 

    Målgruppe

    Studiet passer for lærere og studenter som ønsker fordypning i samfunnsfag, samt for andre som ønsker økt kunnskap om samfunn og kultur.

    Opptakskrav og rangering

    Generell studiekompetanse.

    Forventet læringsutbytte

    Kunnskaper

    Ved gjennomført studium skal studenten:
    •ha kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
    •ha kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
    •ha kjennskap til sentrale samfunnsfaglige teorier og metoder
    •har kjennskap til sentrale samfunnsfaglige kilder i faget og kritisk vurdering av disse

    ◦ha kunnskap om sosialisering og identitetsutvikling i barne- og ungdomsårene
    ◦ha kunnskap om de historiske hovedtrekk ved samfunnsutviklingen i Norge, Sapmi og verden fra opplysningstiden til i dag

    Ferdigheter

    Ved gjennomført studium skal studenten:
    •kunne anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning
    •kunne bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elevene kan forholde seg aktivt og kritisk til digitale medier
    •kunne arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
    •kunne beskrive og analysere livsformer og levekår i ulike deler av verden ◦kan fremme elevenes evne til nyskapning og kreativitet i arbeidet med samfunnsfaglige spørsmål
    ◦kunne bruke og vurdere relevansen av faglige hjelpemidler og uttrykksformer i samfunnsfag

    Generell kompetanse

    Ved gjennomført studium skal studenten:
    •kunne reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
    •kunne forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
    •kunne reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
    •kunne kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn ◦kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene

    Praksis

    Ingen.

    Arbeids-, lærings- og vurderingsformer

    Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. I tillegg til forelesninger og  felles diskusjoner så vil individuelt arbeid og gruppearbeid være sentrale læringsformer.

    Krav om skikkethet og autorisasjon

    Ingen spesifikke krav.

    Tekniske og andre forutsetninger

    Under hele studiet anvendes Fronter. Her legges informasjon om studiet, timeplaner, litteraturoversikt, årsoversikt, forelesningsnotater, innleveringer av obligatoriske arbeidskrav og eksamen. Studenter og lærere kommuniserer gjennom oppslagstavla og meldingssystemet i Fronter.
     

    Kvalifikasjon/vitnemål

    Det utstedes karakterutskrift ved endt studium.
     

    Overgangsordninger

    Studieplanen, og spesielt studiemodellen, kan endres fra år til år. Studenter som ikke følger normal studieprogresjon, må regne med at de kan bli direkte berørt av endringene i form av at emner flyttes eller endres, eller kanskje fjernes og erstattes med andre emner.
     

    Studieevaluering

    Eventuell innpassing vurderes etter individuell søknad. Det kan gis fritak for eksamen eller obligatorisk arbeidskrav dersom studenten kan dokumentere bestått tilsvarende eksamen, godkjent tilsvarende arbeidskrav ved samme eller annen institusjon. Det kan også innvilges fritak på grunnlag av annen relevant eksamen på tilsvarende nivå eller etter en vurdering av dokumentert realkompetanse, jf. Universitets- og høgskoleloven § 3-5. Søknad om innpassing og fritak i henhold til universitets- og høgskoleloven § 3-5 avgjøres ved det enkelte institutt.
     

    Studiemodell

    Emne SP 2016
    Høst
    2017
    Vår
    SAF111, Samfunnsfag 1A 15 15
    SAF112, Samfunnsfag 1B 15 15
    Sum studiepoeng 30 15 15