Nord Universitet

Nord Universitet

Ferdighets- og prestasjonsutvikling i idrett, 30 stp

Development of top-level skills in Sports, 30 Credits

Fakta

  • Dato for godkjenning

    24.03.2010

  • Gjelder for studenter tatt opp studieåret

    2013/2014

  • Studiepoeng

    30 studiepoeng

  • Studieleder

    Terje Rønning

    Innledning

    Studiet har primært fokus på ferdighets- og prestasjonsutvikling i idrett (FPI) i et trener- og utøverperspektiv. Studiet skal stimulere til å jobbe selvstendig og kritisk til idrettsfaglige problemstillinger, og det gis mulighet for å spesialisere seg i selvvalgt fordypningsidrett.

    Opptakskrav

    Idrett årsstudium eller Kroppsøving årsstudium.

    Læringsutbytte

    Studenten

    Innhold

    Studiet består av 3 emner:

    Studiemodell

    Emner 1. studieår
    SP Høst
    KIF310 Bevegelsesanalyse 10 10
    KIF320 Idrettsfysiologi 10 10
    KIF330 Idrett i skole og samfunn 3 10 10
    Sum studiepoeng 30

    Organisering og arbeidsformer

    Det legges vekt på en akademisk og forskningsbasert undervisning, og studiet er preget av både en teoretisk og praktisk tilnærming av fagområdene. Studenten stimuleres til å jobbe selvstendig og kritisk til idrettsfaglige problemstillinger generelt, og i valgt fordypningsidrett.

    Valgfrihet i studiet og individuelle utdanningsplaner

    Emnene i studiene kan tas som frittstående emner eller som ett semesters studier.

    Vurdering

    Hvert emne har avsluttende vurdering. Emnebeskrivelsene gir detaljert informasjon.

    Kompetanse og videre studier

    Studiet kan inngå som del av faglærerutdanningen i kroppsøving og idrettsfag, eller i en fri bachelorgrad. Studiet kan også tas som en selvstendig enhet. Faglærerutdanning eller fri bachelor gir grunnlag for opptak til masterstudiet i kroppsøving ved HiNT.

    Andre forhold

    Studiet medfører følgende spesielle kostnader:
    deltagelse i ekskursjoner og transportkostnader når undervisning skjer utenfor campus Røstad.

    Studieevaluering

    Det gjennomføres både ekstern og intern evaluering av studiet. Den eksterne evalueringen gjennomføres av sensor i form av sensors rolle som oppgavekonsulent og utarbeidelse av sensorrapport etter eksamener. Den interne evalueringen utføres av en gruppe bestående av studenter og faglærere. Evalueringen omfatter forventningsavklaring (ved studiestart), midtevaluering og sluttevaluering. Rapport fra evaluering oversendes studieleder. Studieevalueringene er et sentralt grunnlag i utvikling av studiet generelt og studiekvaliteten spesielt.