Nord Universitet

Nord Universitet

Bedriftsøkonomi, årsstudium

Business Administration, 60 Credits

Fakta

  • Dato for godkjenning

    29.05.2013

  • Gjelder for studenter tatt opp studieåret

    2013/2014

  • Studiepoeng

    60 studiepoeng

  • Studieleder

    Børre A Olsen

    Innledning

    Kunnskap innen økonomi, ledelse og markedsføring er nyttig i svært mange yrker, og studiet passer for
    - søkere fra videregående skole som ønsker å få innsikt i dette fagfeltet uten å binde seg til en treårig utdanning
    - søkere som vil utdype sin arbeidslivserfaring med teoretisk kompetanse
    - søkere som ønsker å supplere annen grunnutdanning med økonomi- og ledelsesemner
    - søkere som ønsker å drive egen virksomhet

    Opptakskrav

    Generell studiekompetanse eller realkompetanse

    Mål for studiet

    Årsstudiet i bedriftsøkonomi er et økonomisk grunnstudium som skal gi studentene faglig innsikt, analytisk trening og problemforståelse i utvalgte bedriftsøkonomiske emner.

    Læringsutbytte

    Årsstudiet i bedriftsøkonomi skal gi studentene en kompetanseplattform for å integrere økonomisk terminologi, teori og metoder i sitt arbeide eller i sine videre studier. De skal ved studiets slutt kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet. Studentene skal kunne anvende denne kunnskapen på praktiske problemstillinger som de kan møte i arbeidslivet.

    Faglig innsikt og analytiske ferdigheter er viktig for studentene. De skal kunne planlegge og gjennomføre egne prosjekter, jobbe sammen med andre i grupper, kunne formidle fagstoff skriftlig og muntlig og kunne utveksle synspunkter og erfaringer, og slik sett bidra til utvikling av god praksis.

    Studentene skal ha kunnskaper om beslutninger på mikronivå innenfor private og offentlige organisasjoner med sikte på å koordinere bruken av knappe ressurser for å nå organisasjonens mål. Studentene skal være istand til å forstå
    samfunnsmessige virkninger av beslutningene og å handle i samsvar med juridiske, miljømessige og etiske standarder.

    Innhold

    Læringsutbyttet oppfylles gjennom emner fra fire fagområder:

    Studiemodell

    Emner 1. studieår
    SP Høst Vår
    ØKO142 Organisasjon, ledelse og entreprenørskap 15 15
    ØKO283 Rettslære 7,5 7,5
    ØKO121 Bedriftsøkonomisk analyse med programvare 7,5 7,5
    ØKO110 Regnskap I 7,5 7,5
    ØKO170 Mikroøkonomi 7,5 7,5
    ØKO150 Markedsføring 7,5 7,5
    ØKO260 Strategi 7,5 7,5
    Sum studiepoeng 60

    Arbeids- og undervisningsformer

    Studiet er lagt opp med en kombinasjon av forelesninger og gruppearbeid, øvinger og prosjektarbeid. HiNT legger stor vekt på å få til et godt læringsmiljø for studentene. Dette innebærer bl.a. tett kontakt mellom studenter og faglærere, samt jevnlige tilbakemeldinger og vurderinger av den enkelte student.

    Valgfrihet i studiet og individuelle utdanningsplaner

    Studenter som tidligere har gjennomført relevante studier, kan få innpasset disse gjennom individuelle studieplaner. Kontakt studieveileder for nærmere informasjon.

    Vurdering

    Studentenes kunnskaper innenfor alle emner i studiet skal vurderes. Det benyttes varierte vurderingsformer tilpasset hvert enkelt emne. Vurdering av hjemmebasert problemløsning, casestudier og lignende vil være aktuelle vurderingsformer i tillegg til tradisjonelle avsluttende skriftlige eller muntlige eksamener.

    Kompetanse og videre studier

    De som ønsker å studere videre med henblikk på å oppnå bachelorgrad i enten økonomi og administrasjon, regnskap eller revisjon, vil få godkjent hele bedriftsøkonomistudiet som del av et bachelorgradsstudium.

    Studiet kan innpasses i gradsstudier innenfor andre fagområder. Kontakt studieveileder for nærmere informasjon.

    Andre forhold

    Økonomistudentene ved HiNT har en egen linjeforening. Denne foreningen har både faglig og sosialt fokus. Alle økonomistudenter oppfordres til å delta aktivt i linjeforeningens arbeid.

    Studieevaluering

    HiNT arbeider kontinuerlig med kvalitetsforbedring av studiene. I dette arbeidet samarbeider vi tett med studentene; ved at studentene deltar i evaluering av såvel de enkelte emner som studiet som helhet.

    Evaluering i hvert enkelt emne skal skje gjennom:

    1. Ved oppstart av et emne: forventningsavklaring mellom foreleser og studenter
    2. Evaluering midtveis i semesteret
    3. Sluttevaluering

    Helhetlig evaluering av studiet skjer ved jevnlige møter mellom tillitsvalgte for studentene og studieledere ved HiNT.