Nord Universitet

Nord Universitet

Ledelse i skolen, 30 stp

School Leadership, 30 credits

Fakta

  • Dato for godkjenning

    14.06.2013

  • Gjelder for studenter tatt opp studieåret

    2013/2014

  • Studiepoeng

    30 studiepoeng

  • Studieleder

    Jørgen Grinde

    Innledning

    Å lede skole- og oppvekstinstitusjoner er en mangesidig og utfordrende oppgave. Studiet skal bidra til å skape en helhetlig forståelse for skolen som organisasjon, hvordan ulike prosesser, relasjoner, forventninger, aktører og rammeforutsetninger påvirker skolens ledelse, virksomhet og utvikling.

    Studiet er erfaringsbasert og er beregnet for de som allerede er ledere eller som ønsker lederoppgaver i skole- og oppvekstinstitusjoner, og andre som av ulike grunner er opptatt av fagområdet og ønsker slik utdanning.

    Opptakskrav

    Det kreves lærerutdanning, førskolelærerutdanning eller tilsvarende utdanning (min. 180 studiepoeng) og relevant praksis som grunnlag for opptak til studiet.

    Læringsutbytte

    Studiet skal gi studentene kunnskaper og kompetanse slik at de utvikler sine ferdigheter til:

    Innhold

    Studiet består av to emner:

    ORGANISASJON OG LEDELSE

    SAMFUNNS- OG UTVIKLINGSPERSPEKTIVER

    Studiemodell

    Emner 1. studieår
    SP Høst Vår
    LIS511 Organisasjon og ledelse 15 15
    LIS512 Samfunns- og utviklingsperspektiver 15 15
    Sum studiepoeng 30

    Arbeids- og undervisningsformer

    Studiet gjennomføres i løpet av ett studieår, med ett emne i hvert semester.

    Studiet er samlingsbasert og forutsetter arbeid med egne og pålagte studieoppgaver mellom samlingene. Første samling er en todagers samling. De øvrige 7 samlingene er på en dag.

    Samlingene er en viktig læringsarena i et praksisnært etter- og videreutdanningsstudium. Derfor er oppmøte på samlingene viktig for læringsutbyttet.

    Det legges vekt på varierte arbeidsformer under studiesamlingene. Mellom samlingene gis det ulike oppgaver det skal arbeides med frem til neste samling.

    Studiet benytter Fronter som nettstøtte.

    Studieevaluering

    Evaluering av studiets innhold, arbeidsformer og pensum gjøres ved slutten av hvert semester.