Nord Universitet

Nord Universitet

Bachelor i spill- og opplevelsesteknologi

Games and Entertainment Technology, Bachelor's Programme

Fakta

  • Dato for godkjenning

    22.12.2016
    Dekan, NSN

  • Gjelder for studenter tatt opp studieåret

    2017/2018

  • Studiepoeng

    180 studiepoeng

    Innledning

    Studiet gir yrkesrettet kunnskap om utvikling av digitale produkter, tjenester og spill for ulike brukergrupper. Det handler om å utvikle digitalt innhold i form av tjenester, spill og produkter hvor formålet er relatert til opplæring, opplevelser, underholdning, reklame og andre tjenester.

    Kandidaten får et solid grunnlag innen programmering, tradisjonell kunst, spilldesign, 3D asset creation for spill og ludology. All undervisning foregår på engelsk.

    Kandidaten lærer programmering og bruk av avanserte programmer og dataverktøy for å lage spill og spennende grensesnitt for nett (2D og 3D), mobile tjenester, generelle nettsteder og spesialtilpassede enheter i opplevelsessentra.

    Mål for studiet
    Målet for studiet er å gi kompetanse til utvikling av digitale tjenester, presentasjoner og spill for anvendelse i mobile enheter, opplæring, opplevelser, tjenesteyting og underholdning. En slik kompetanse består av kunnskap fra ulike fagområder som programmering, spilldesign, brukergrensesnitt, pedagogikk, simulering, spillutvikling, samt driftsmessige forhold for å lagre og distribuere slike IT-systemer.

    Innhold
    Studiet inneholder emner som gir kompetanse til å utvikle aktuelle tjenester, presentasjoner og spill:

    Spilldesign og -utvikling

    I første studieår vil kandidaten få innføring i designprinsipper for spillutvikling og hvordan man utvikler spillapplikasjoner for web. Dette gir grunnlaget for videreutvikling av mer avanserte spillapplikasjoner som emner på 2. og 3. studieår vil ta deg videre i. Det fokuseres også på egenskaper som historiefortelling og tegning. De etiske og kulturelle utfordringene ved å lage digitale produkter for et globalt marked blir også vektlagt.
    Spillprogrammering og animasjon i 2D og 3D

    Enkelte emner gir kandidaten fordypning innen programmering og animasjon for både 2D- og 3D-applikasjoner. I tillegg vil han tilegne seg ferdigheter og kunnskaper for utvikling, styring og dokumentasjon av spillapplikasjoner med riktig funksjonalitet og et brukergrensesnitt som gir brukerne en god opplevelse.
    Mobil teknologi og databaser

    Utvikling av spill krever også forståelse for lagringsstrukturer og organisering av informasjon som skal benyttes i tilknytning til spill og utveksling av data via nett. Kunnskaper og ferdigheter innen databaser, spillteknologier og krav i tilknytning til mobile nettverk er derfor også et viktig element i studiet.
    Prosjektarbeid, innovasjon og entreprenørskap

    Studiet har i hele studieløpet stort fokus på prosjekt- og teamarbeid. Kandidaten blir knyttet opp mot eksterne oppdragsgivere og må lære å håndtere problemstillinger både individuelt og i grupper. For dette studiet er innovasjon og entreprenørskap en integrert del av flere emner, men spesielt i Game Lab . Flere kandidater velger også å starte studentbedrift, og høgskolen legger spesielt til rette for dette.

    Introduction
    The study program gives practical, job related knowledge on developing digital products, services and games for different target audiences. It focuses mainly on developing digital content like online services, games and products related to training, events, entertainment, advertising and such.

    The candidate will get a solid foundation in programming, traditional art, game design, 3D game asset creation and ludology. All teaching is in English. The candidate will learn computer programming and use advanced computer software and tools to create exciting games and online interfaces (2D and 3D), mobile services, online sites and custom made units for entertainment and information.

    Goals
    The overall goal of the study program is to give the candidate knowledge and skills needed to develop digital services, presentations and games for use in mobile units, training, events, services and entertainment. This competence will consist of knowledge from different fields like programming, game design, user interface building, pedagogy, simulations, game development and maintenance and distribution of such digital systems. 

    Content
    The study program offers subjects that provide the knowledge and skills to develop services, presentations and games:

    Game design and development
    During the first year the candidate will learn about design principles  for game development and how to develop games for web deployment. This founds the basis for further development of more advanced games created in subjects in the 2nd and 3rd year. Classes also focus on skills like storytelling and drawing. The ethical and cultural aspects of making video games for a global audience is also addressed.

    Game programming and animations (in 2D and 3D)
    Some subjects will give the candidate deeper understanding of programming and animation in a 2D and 3D setting. Additionally he'll will learn skills and gain knowledge in developing, managing and documenting games with the proper functionality and interface to give users a good experience.

    Mobile technologies and databases
    Developing modern video games also requires understanding of data storage and information management and how to utilize this when creating games and exchanging data across the internet. Knowledge and skills regarding databases, video game engines and cellular networks requirements and limitations also forms an important part of the program.

    Project management, innovation and entrepreneurship
    The study program focuses throughout all terms on projects and teamwork. The candidate will be working with external companies and organizations learning how to communicate with them while also handling situations and problems individually and as a team. In this programme innovation and entrepreneurship is an integral part of several subjects, most pronounced in Game Lab. Many candidates also choose to start student companies, and the school provides support and facilities for this.

    Game Lab
    The Game Lab is an intensive company simulator. Candidates form their own companies with team leads, art leads and technical leads. They then pitch a game project of their own design, or for an external client. The “student company” builds the game over the period of a semester, with each candidate specializing in a topic for the final output to be a fun, playable game prototype, ready for submission to competitions and festivals.

    Opptakskrav og rangering

    Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

    Ved realkompetansevurdering vektlegges at kandidaten har grunnleggende IKT-ferdigheter tilsvarende datakortet, engelskkunnskaper slik at man er i stand til å lese engelsk faglitteratur, forstå undervisningen og å skrive rapporter og andre dokumenter.

    Requirements for admittance

    Higher Education Entrance Qualification or Prior Learning and Work Experience.

    To be accepted for the programme the candidate must have Norwegian general study competence or a foreign equivalent education, or be able to show that he/she posesses the skills and knowledge needed to enter the programme. Such qualifications include baisc ITC skills, and english reading, writing and speeking skills sufficient to understand text books and lecturers, and writing reports and other documents.

    Forventet læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført studiet skal kandidaten ha:

    Kunnskaper

    Ferdigheter

    Generell kompetanse

    Learning outcome

    After finishing the study programme the candidate should have

    Knowledge

    Skills

    general competence wthin

     

    Arbeids-, lærings- og vurderingsformer

    Studiet har varierte undervisningsformer. Undervisningen gjennomføres med basis i teori, men i studiegjennomføringen er det tydelig fokus på utstrakt bruk av øvinger og prosjektarbeid med veiledning.

    Enkelte emner benytter problembasert læring hvor opplegget er prosjekt- og gruppearbeid med veiledning og studentpresentasjoner underveis i studiet.

    Nettstøtte brukes aktivt i de fleste fag. Gjennom studiet skal studentene opparbeide seg gode samarbeidsevner og gode evner til å uttrykke seg muntlig og skriftlig.

    Studiet har varierte vurderingsformer ut fra hva som er mest hensiktsmessig i gitt emne. De mest vanlige er mappevurdering, prosjektrapporter, hjemmeeksamen, skriftlig og muntlig eksamen.

    Work methods, study methods and grading

    The study program uses varied study and work methods. Teaching is always based in established current theories. In most subjects exercises and projects are a vital component of the teaching approach.

    Some subjects apply problem based learning using projects and teamwork with guidance and student presentations during the course.

    Online resources are used widely in most subjects. Throughout the study program the students must develop collaboration skills and the ability to express themselves orally and in writing.

    Based on what's appropriate and beneficial for each subject the study methods will vary. The most common are portfolios, project reports, off premises exams and traditional written or oral exams.

    Tekniske og andre forutsetninger

    Det kreves at kandidaten har egen bærbar PC som dekker maskinvarekrav til programvare tilknyttet studiet. Denne maskinen må medbringes til skolen alle dager. Se gjeldende kravspesifikasjoner under «IT-tjenester» på universitetets nettsider.

    Det kreves også at den enkelte kandidat har egne lagringsmedier som dekker behovet for lagring av ulike filer til de enkelte emner.

    Technical and other requirements

    The candidat are required to use their own laptop computer capable of running the software being used in the study program. The candidate must bring the computer every day for classes or study work. Minimum requirements for this computer can be found at the university website.

    Additionally the candidatesmust provide data storage of their own that covers their need for storing files in all subjects.

    Internasjonalisering

    Det blir mer og mer vanlig at studenter tar et semester i utlandet som del av en bachelorgrad.

    Ta kontakt med lærerne på studiet eller studieveilederne etter at studiet er i gang for nærmere informasjon om mulighetene.

    Per 1. januar 2017 er følgende instituasjoner inne med Erasmus+ utvekslingsavtaler mot dette studieprogrammet: Reykjavik University (Iceland), Plymouth College of art (England), Breda University (Netherlands), Saxion University (Netherlands) and Complutence University of Madrid (Spain)

    International collaboration

    Studying a term at an international university as part of the study program is becoming more common. 

    Get in touch with the teachers or counsselors at campus after starting the programme to get further information of the possibilities.

    Per January 1st, 2017, the program is connected to the following institutions on Erasmus+ Exchange agreements: Reykjavik University (Iceland), Plymouth College of art (England), Breda University (Netherlands), Saxion University (Netherlands) and Complutence University of Madrid (Spain)

    Kvalifikasjon/vitnemål

     

    Studieevaluering

    Studentevaluering gjennomføres i studie- og emneplaner.

    Program evaluation

    Candidates participate in evaluating the curriculum and study program plans

    Videre studier

    Etter fullført bachelorgradsstudium kan kandidaten søke opptak på mastergradsstudium innen fagfeltet.

    Further studies

    After completing the bachelor programme the candidate can apply for master programmes within the fields covered in the programme.

    Kostnader

    The candidate is expected to bring an updated laptop that meets the requirements for modern Game Development Software.

    Studiemodell

    Emne SP 2017
    Høst
    2018
    Vår
    2018
    Høst
    2019
    Vår
    2019
    Høst
    2020
    Vår
    SPO1011, Game Design 1 5 5
    VFX1080, Art 1 5 5
    VFX1010, CG-Art 1 5 5
    SPO1210, Game Lab 1 5 5
    SPO1110, Grunnleggende programmering 10 10
    FTV1010, Sound 1 5 5
    VFX1040, Digital Media 5 5
    VFX1085, Art 2 5 5
    SPO1410, Programmere 3D-spill 5 5
    SPO2140, Grunnleggende kunstig intelligens 5 5
    SPO1310, Game Lab 2 5 5
    VFX2020, CG Art 2 10 10
    SPO1510, Spillkultur 5 5
    FTV2010, Sound 2 5 5
    SPO2110, Game Lab 3 10 10
    SPO2210, Game Design 2 10 10
    SPO2120, Game Lab 4 10 10
    VFX1091, History of Art and Animation 5 5
    SPO2160, Programmere nettapplikasjoner 5 5
    SPO3020, Mobile nettverksapplikasjoner 15 15
    SPO3010, Game Lab 5 10 10
    SPO3030, Elektronisk portefølje 5 5
    SPO3110, Game Lab 6 10 10
    SPO3300, Bacheloroppgave 20 x20
    Sum studiepoeng 180 30 30 30 30 25 35