Nord Universitet

Nord Universitet

IKT for lærere 1, 30 studiepoeng

ICT for Teachers 1, 30 Credits

Fakta

  • Dato for godkjenning

    09.02.2016
    Dekan, NSN

  • Gjelder for studenter tatt opp studieåret

    2016/2017

  • Studiepoeng

    30 studiepoeng

    Innledning

    Studiet skal gi deg et godt grunnlag for å bruke IKT-verktøy, digitale læringsplattformer og interaktive tavler i undervisningen. Du får erfaring med verktøy og arbeidsmåter for å integrere IKT (informasjons- og kommunikasjonsteknologi) i skolefagene.

    Studieopplegget er tilrettelagt slik at studenter kan gjennomføre IKT for lærere I og IKT for lærere 2 i samme studieår. Samlet utgjør disse en årsenhet innen IKT for lærere.
     

    Studiet skal gi studenten nødvendig digital kompetanse for å undervise i henhold til de nye læreplanene hvor digitale ferdigheter er definert som den femte basisferdigheten.

    Studiet skal gi grunnlag for realistisk vurdering og bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi i skole og opplæring. Til dette kreves det teoretisk kompetanse og praktisk bruk av teknologien, så vel som grunnleggende forståelse av og refleksjon omkring prinsipielle spørsmål knyttet til IKT-bruk i opplæring. Studiet skal videre bidra til at IKT blir integrert som en naturlig del av opplæringa i grunnskole og videregående opplæring, og som en del av forberedelse til livslang læring og til fullverdig funksjon i arbeid og fritid.
     

    Målgruppe

    Målgruppen er primært lærere i grunnskolen eller videregående opplæring. Studenter i ulike lærerutdanninger kan også søke.

    Opptakskrav og rangering

    Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

    Lærere med godkjent lærerutdanning og studenter i grunnskolelærerutdanninger har fortrinnsrett til studiet. Deretter kommer andre søkere med generell studiekompetanse eller realkompetanse. Videre kan lærerstudenter ta studiet som en del av sin grunnskolelærerutdanning. Søkerne prioriteres ut fra dokumentert ansiennitet.

    Forventet læringsutbytte

    Etter fullført studium skal studenten ha oppnådd følgende:

    Kunnskaper

    Studentene skal

    Ferdigheter

    Studentene skal

    Generell kompetanse

    Studentene skal

    Praksis

    Praksis inngår ikke i dette studiet.

    Arbeids-, lærings- og vurderingsformer

    Studiet er samlingsbasert med nettstøtte og gjennomføres med fire obligatorisk samlinger over to dager samt ukentlig undervisning via videokonferanser (ca 1 time pr uke). Samlingene er fordelt over skoleåret og gjennomføres med varierende innslag av teoretiske og praktiske øvinger, forelesninger, gruppearbeid og studentpresentasjoner.

    Gjennomføring av studiet krever jevn bruk av relevant informasjons- og kommunikasjonsteknologi.

    Tekniske og andre forutsetninger

    Kostnader ved studiet er knyttet til læremidler/pensum (4 lærebøker), reise og opphold ved de fire samlingene og muntlig eksamen på Steinkjer.

    Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC med rettigheter til å installere programvare. Ved behov for digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studentene må selv dekke kostnader til dette. Se gjeldende kravspesifikasjoner under «IT-tjenester» på HiNT sine nettsider.

    Kvalifikasjon/vitnemål

     

    Videre studier

    IKT for lærere er et skolerelevant fag. Dagens grunnskolelærerutdanninger godkjenner 30 studiepoeng med skolerelevante fag, i tillegg til undervisningsfag. Studiet kan derfor inngå som en halvårsenhet i grunnskolelærerutdanningen, eller som en del av kompetansekravet for adjunkt eller lektor med tilleggsutdanning.

    Kostnader

    Kostnader ved studiet er knyttet til læremidler/pensum (4 lærebøker), reise og opphold ved de fire samlingene og muntlig eksamen på Steinkjer.

    Studiemodell

    Emne SP 2016
    Høst
    2017
    Vår
    ITL111, Digital kompetanse for lærere 15 15
    ITL120, Multimedia for lærere 5 5
    ITL190, Datastøttet læring 10 10
    Sum studiepoeng 30 15 15