Nord Universitet

Nord Universitet

Kompetanseutvikling for assistenter og fagarbeidere i den samiske barnehagen

Competance development for assistants in the Sami kindergarten

Fakta

  • Dato for godkjenning

    01.10.2015
    Dekan, LÆR

  • Gjelder for studenter tatt opp studieåret

    2015/2016

  • Studiepoeng

    15 studiepoeng

    Innledning

    Dette studiet tilbyr en fordypning for dem som har erfaring med samisk barnehagehverdag.

    Studiet skal gi en grunnleggende innføring i sentrale pedagogiske begreper innenfor ulike felt i faget pedagogikk, med fokus på samisk pedagogisk forskning. Pedagogisk utviklingsarbeid som prosjekt, og bruk av teknologiske hjelpemidler er en viktig del av studiet. Studiet tar sikte på å skape sammenhenger gjennom prosesser der observasjon, dialog, dokumentasjon, deling, refleksjon og etiske valg gir retning til det pedagogiske arbeidet.

    Studiet skal styrke assistentenes muligheter til å bruke sin egen tradisjonskunnksap som en del av arbeidet med samiske barn. Det skal kvalifiser for kvalifisere for koordinering og ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen og vil favne om og utvikle kunnskap, innsikt og praksiser knytta til et samisk innhold, samisk tradisjonskunnskap og samiske barns situasjoner og rettigheter. Det skal også kvalifisere i kritisk bruk av teknologiske hjelpemidler. Studiet vil fokusere på presentasjon av utviklingsarbeid, kommunikasjon med lokalsamfunnet og barns medvirkning.

    Målgruppe

    Assistenter og fagarbeidere i samiske barnehager.

    Andre søkere med samisk tilknytning, og stilling knyttet til barnehage, språk- og kulturtilbud for samiske barn, kan også søke.

    Opptakskrav og rangering

    Generell studiekompetanse eller realkompetanse. For søkere uten studierett kan studiet tas som kurs og dokumenteres i et kursbevis.

    Søkere må være tilknyttet en samisk barnehage eller en barnehage med samiske barn hvor de har anledning til å gjennomføre et pedagogisk utviklingsarbeid.

    Forventet læringsutbytte

    Etter fullført studium skal studenten:

    Arbeids-, lærings- og vurderingsformer

    Studiet legges opp med obligatoriske samlinger på campus i Levanger, på Snåsa og i Trondheim, nettundervisning, arbeidsoppgaver, refleksjon, nettmøter (kollokvia), arbeidskrav, samt praktisk utviklingsarbeid i barnehage.

    På samlingene vil det bli benyttet ulike metoder for undervisning. Det blir forelesninger innen aktuelle temaer, studentaktive læringsformer, erfaringsdeling, gruppedrøftinger, praktisk utprøving av ulike metoder, oppgaveløsning og tradisjonelt samisk arbeid.

    Studentene må benytte HiNTs digitale læringsplattform Fronter.

    Tekniske og andre forutsetninger

    Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC. Ved behov for digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studentene må selv dekke kostnader til dette. Se gjeldende kravspesifikasjoner under «IT-tjenester» på HiNT sine nettsider.

    Studiemodell

    Emne SP 2015
    Høst
    2016
    Vår
    KBAS500, Kompetanseutvikling for assistenter og fagarbeidere i den samiske barnehagen 15 15
    Sum studiepoeng 15 0 15