Nord Universitet

Nord Universitet

Kroppsøving og idrettsfag, faglærerutdanning, bachelorgradsstudium

Sports and Physical Education, Bachelor Programme

Fakta

  • Dato for godkjenning

    27.03.2015
    Dekan, LÆR

  • Gjelder for studenter tatt opp studieåret

    2015/2016

  • Studiepoeng

    180 studiepoeng

    Innledning

    Denne fagplanen bygger på forskrift 18. mars 2013 nr 290 om rammeplan for 3-årige faglærerutdanninger i praktiske og estetiske fag, med tilhørende nasjonale retningslinjer.

    Læreren og treneren i kroppsøving og idrettsfag skal være et forbilde, en inspirator og en veileder for barn og ungdom i fysisk aktivitet, i idrett og i et folkehelseperspektiv. Gjennom faglærerutdanningen i kroppsøving og idrettsfag utvikler du din faglige, didaktiske, sosiale og yrkesetiske kompetanse og tilegner deg endrings- og utviklingskompetanse for å utvikle fagområdet videre. Disse kompetansene til sammen gjør deg i stand til å ivareta de ulike rollene i yrket.

    Opptakskrav og rangering

    Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Det er minstekrav om karakteren 3 i norsk og matematikk, og minimum 35 skolepoeng fra videregående skole.
    Det kreves godkjent politiattest.

    Forventet læringsutbytte

    KUNNSKAP
    Studenten:

    FERDIGHETER
    Studenten:

    GENERELL KOMPETANSE
    Studenten:

    Praksis

    Praksis er en obligatorisk del av utdanninga. Praksisopplæringa skal ha et omfang på minimum 70 dager som fordeles over alle tre studieår. Det skal være progresjon i praksisopplæringa, og den skal være veiledet, vurdert og variert. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis.

    Følgende praksisemner inngår i studiet:

    Den veiledede praksisopplæringa i studieåret må være bestått for at studenten skal kunne fortsette å følge utdanninga påfølgende studieår.

    Arbeids-, lærings- og vurderingsformer

    Studiet foregår på ulike læringsarenaer: ved høgskolen, i skolen og i idretten. Det legges vekt på aktiv og integrert bruk av disse. Det forventes at studenten bidrar aktivt gjennom deltakelse, samarbeid og interesse til et godt læringsmiljø. Egenstudier, arbeid i gruppe, deltakelse i seminarer og kollokvier vil være studenthverdagen og det forventes og stilles krav om frammøte og aktiv deltakelse.

    Hvert emne har avsluttende vurdering. Emnebeskrivelsene gir detaljert informasjon. Karakterene i de emnene som inngår i praksisopplæringa vil bli slått sammen til en karakter på vitnemålet.

    Krav om skikkethet og autorisasjon

    I lærerutdanningene skal høgskolen vurdere om den enkelte student er skikket for yrket (jfr § 4-10 i Lov om universiteter og høgskoler). Skikkethetsvurderingen foregår gjennom hele studiet, både i den teoretiske og den praktiske delen av studiet.

    Tekniske og andre forutsetninger

    Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC. Ved behov for digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studentene må selv dekke kostnader til dette. Se gjeldende kravspesifikasjoner under «IT-tjenester» på HiNT sine nettsider.

    Internasjonalisering

    Ett eller to semester av studiet kan tas hos en av våre samarbeidspartnere i utlandet.

    Kvalifikasjon/vitnemål

    Ved fullført studium tildeles graden: Bachelor - faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag.
    Studiet gir kompetanse som faglærer i kroppsøving og idrettsfag i grunnskolen og videregående opplæring. Utdanninga gir også gode kvalifikasjoner for trenerarbeid og annet arbeid relatert til fysisk aktivitet og folkehelse.
    Studiet kvalifiserer også til opptak til masterstudiet i kroppsøvings- og idrettsvitenskap ved Høgskolen i Nord-Trøndelag.

    Studieevaluering

    Det gjennomføres både ekstern og intern evaluering av studiet. Den eksterne evalueringen gjennomføres av ekstern sensor i form av sensors rolle som oppgavekonsulent og utarbeidet sensorrapport etter eksamener. Den interne evalueringen utføres av en gruppe bestående av studenter og faglærere. Evalueringen omfatter forventningsavklaring (ved studiestart), midtevaluering og sluttevaluering. Rapport fra evaluering oversendes studieleder. Studieevalueringene er et sentralt grunnlag i utvikling av studiet generelt og studiekvaliteten spesielt.

    Kostnader

    Studiet medfører følgende spesielle kostnader:

    Studiemodell

    Endringer i studiemodellen kan forekomme. Pensum på emnene godkjennes og publiseres for hvert semester.

    Emne SP 2015
    Høst
    2016
    Vår
    2016
    Høst
    2017
    Vår
    2017
    Høst
    2018
    Vår
    KFL110, Læreplanarbeid og læring i fysisk aktivitet 15 15
    KFL120, Menneskets grunnlag for fysisk aktivitet 15 15
    KFL1901, Praksisopplæring 1. periode x
    KFL130, Tilrettelegging for læring og fysisk aktivitet 15 15
    KFL140, Observasjon og analyse av fysisk aktivitet 15 15
    KFL1951, Praksisopplæring 2. periode x
    KFL210, Fysisk aktivitet som helsefremmende virksomhet 15 15
    KFL220, Tilrettelegging for fysisk aktivitet i et helseperspektiv 15 15
    KFL290, Praksisopplæring 3. periode x
    KFL230, Motivasjon for fysisk aktivitet og læring 15 15
    KFL240, Lærerrollen i kroppsøving og idrettsfag 15 15
    KFL295, Praksisopplæring 4. periode x
    KFL310, Ferdighets- og prestasjonsutvikling i idrett 15 15
    KFL320, Fordypningsaktivitet 15 15
    KFL390, Praksisopplæring 5. periode x
    KFL330, Pedagogikk 15 15
    KFL340, Bacheloroppgave 15 15
    KFL395, Praksisopplæring 6. periode x
    Sum studiepoeng 180 30 30 30 30 30 30