Nord Universitet

Nord Universitet

Samfunnsfag, årsstudium

Social Studies, 60 Credits

Fakta

  • Dato for godkjenning

    16.03.2015
    Dekan ved Grunnskolelærerutdanning

  • Gjelder for studenter tatt opp studieåret

    2015/2016

  • Studiepoeng

    120 studiepoeng

    Innledning

    Studiet er åpent for studenter i grunnskolelærerutdanningen, for lærere i skolen og for studenter med generell studiekompetanse eller realkompetanse.

    Samfunnsfag årsstudium sikter først og fremst mot å gi et godt grunnlag for å undervise i samfunnsfag. Studiet tar opp innhold og arbeidsmåter som er sentrale for de tre fagene som utgjør samfunnsfag i grunnskolen: Samfunnskunnskap, geografi og historie. Studiet vil også være relevant for undervisning i fag som samfunnsfag, historie og geografi i den videregående skolen.
    Studiet består av to hovedenheter: Samfunnsfag 1 som går i høstsemesteret, og samfunnsfag 2 som går i vårsemesteret.

    Felles for enhetene:

    Samfunnsfag 1:

    Samfunnsfag 2:

    For studenter som tar studiet som del av grunnskolelærerutdanningen 1-7, vil det legges noe større vekt på eldre norsk historie under samfunnsfag 1, samt eldre verdenshistorie og europeisk historie under samfunnsfag 2. Temaet Konflikt og konfliktløsning går ut for denne studentgruppa.

    Opptakskrav og rangering

    Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

    Det kreves godkjent politiattest.

    Forventet læringsutbytte

    Etter gjennomført årsenhet er det et mål at studentene skal ha oppnådd følgende læringsutbytte (noe mer detaljert gjengivelse under hver enhet):

    KUNNSKAPER
    Studenten

    FERDIGHETER
    Studenten

    GENERELL KOMPETANSE
    Studenten

    Oppbygning og sammensetning

    Det er mulig å velge studiet med et hovedfokus på undervisning for klassetrinn 1 til 7 (GLB-koder), eller med et hovedfokus på undervisning fra mellomtrinn til og med ungdomstrinn (GLU-koder). Emneenhetene undervises i stor grad sammen, og har mange felles undervisningstema. Det vil derimot være forskjeller i forhold til arbeidsoppgaver og eksamen, samt at noen tema vil være forskjellige (jfr. Innledning).

    Praksis

    Studenter som går 4. studieår i grunnskolelærerutdanning, eller er knyttet til desentralisert grunnskolelærerutdanning, skal ha veiledet praksis i samsvar med fagplan for praksisopplæring. Andre studenter skal gjennomføre praksisrelatert arbeid.

    Arbeids-, lærings- og vurderingsformer

    Samfunnsfag årsenhet er organisert som et nettstudium med samlinger. Høsten 2015 planlegges det fire samlinger med tre dagers varighet, tre samlinger ved HiNTs studiested på Røstad, Levanger, samt en samling på Røros. Våren 2016 vil det bli tre samlinger på Røstad, mens den avsluttende samlingen vil ha form av en studietur til utlandet med fem dagers varighet. Planlagt reisemål er Berlin.

    Mellom samlingene vil læringsarbeidet i hovedsak bestå av arbeid med arbeidsoppgaver både individuelt og i grupper, samt lesing av faglitteratur.

    En dag i uka møtes vi på nett, vanligvis onsdag formiddag. En eller flere faglærere vil da forelese over temaer vi ikke rekker over på samlingene, samt svare på spørsmål om oppgaver eller pensumstoff. Det kan også være aktuelt med studentpresentasjoner.

    I samfunnsfag årsenhet legges det stor vekt på varierte arbeidsmåter, spesielt med sikte på å forberede studentene på arbeidsmåter de selv vil måtte praktisere med egne elever som lærere i skolen. I tillegg til forelesninger vil vi derfor legge vekt på studentenes egen aktivitet, undersøkende virksomhet, ekskursjoner, arbeid med kart og kilder og bruk av IKT. Nærmiljøet er en viktig læringsarena i studiet, spesielt i Samfunnsfag 1.

    Hvert emne har sin egen vurderingsordning, se emneplanene.

    Tekniske og andre forutsetninger

    Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC. Ved behov for digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studentene må selv dekke kostnader til dette. Se gjeldende kravspesifikasjoner under «IT-tjenester» på HiNT sine nettsider.

    Studieevaluering

    Studiet evalueres i tråd med HiNTs retningslinjer, med en forventningsavklaring ved studiestart, en midtveisevaluering og en sluttevaluering.

    Kostnader

    Kostnader til ekskursjoner og studietur må dekkes av studentene. For studieåret 2015/2016 er den totale kostnaden for årsenheten stipulert til kr 6000,- (studietur i Samfunnsfag 2 utgjør ca kr 5000,- av dette, ekstrautgifter til Rørossamling på Samfunnsfag 1 utgjør resten).

    Studiemodell

    Det er mulig å velge mellom to studieretninger; Samfunnsfag, årsstudium, for 1.-7. trinn og Samfunnsfag, årsstudium, for 5.-10. trinn.

    Emne SP 2015
    Høst
    2016
    Vår
    Samfunnsfag, årsstudium, for 1.-7. trinn 60
    GLB460, Samfunnsfag 1 for 1.-7. trinn 30 30
    GLB465, Samfunnsfag 2 for 1.-7. trinn 30 30
    Samfunnsfag, årsstudium, for 5.-10. trinn 60
    GLU245, Samfunnsfag 1 for 5.-10. trinn 30 30
    GLU340, Samfunnsfag 2 for 5.-10. trinn 30 30
    Sum studiepoeng 120 120 120