Nord Universitet

Nord Universitet

Spill og opplevelsesteknologi, bachelorgradsstudium

Games and Entertainment Technology, Bachelor's Programme

Fakta

  • Dato for godkjenning

    22.04.2015
    Dekan, NSN

  • Gjelder for studenter tatt opp studieåret

    2015/2016

  • Studiepoeng

    180 studiepoeng

    Innledning

    Studiet gir yrkesrettet kunnskap om utvikling av digitale produkter, tjenester og spill for ulike brukergrupper. Det handler om å utvikle digitalt innhold i form av tjenester, spill og produkter hvor formålet er relatert til opplæring, opplevelser, underholdning, reklame og andre tjenester.

    Du lærer programmering og bruk av avanserte programmer og dataverktøy for å lage spill og spennende grensesnitt for nett (2D og 3D), mobile tjenester, generelle nettsteder og spesialtilpassede enheter i opplevelsessentra.

    Mål for studiet
    Målet for studiet er å gi kompetanse til utvikling av digitale tjenester, presentasjoner og spill for anvendelse i mobile enheter, opplæring, opplevelser, tjenesteyting og underholdning. En slik kompetanse består av kunnskap fra ulike fagområder som programmering, spilldesign, brukergrensesnitt, pedagogikk, simulering, spillutvikling, samt driftsmessige forhold for å lagre og distribuere slike IT-systemer.

    Innhold
    Studiet inneholder emner som gir kompetanse til å utvikle aktuelle tjenester, presentasjoner og spill:

    Spilldesign og -utvikling
    I første studieår vil du få innføring i designprinsipper for spillutvikling og hvordan man utvikler spillapplikasjoner for web. Dette gir grunnlaget for videreutvikling av mer avanserte spillapplikasjoner som emner på 2. og 3. studieår vil ta deg videre i.
    Spillprogrammering og animasjon i 2D og 3D
    Enkelte emner gir deg fordypning innen programmering og animasjon for både 2D- og 3D-applikasjoner. I tillegg vil du tilegne deg ferdigheter og kunnskaper for utvikling, styring og dokumentasjon av spillapplikasjoner med riktig funksjonalitet og et brukergrensesnitt som gir brukerne en god opplevelse.
    Mobil teknologi og databaser
    Utvikling av spill krever også forståelse for lagringsstrukturer og organisering av informasjon som skal benyttes i tilknytning til spill og utveksling av data via nett. Kunnskaper og ferdigheter innen databaser, spillteknologier og krav i tilknytning til mobile nettverk er derfor også et viktig element i studiet.
    Prosjektarbeid, innovasjon og entreprenørskap
    Studiet har i hele studieløpet stort fokus på prosjekt- og teamarbeid. Som student blir du knyttet opp mot eksterne oppdragsgivere og må lære å håndtere problemstillinger både individuelt og i grupper. Vi jobber også mye med innovasjon og entreprenørskap. Det arrangeres blant annet gründercamp og det gjennomføres et eget emne der studentene utvikler forretningsideer innenfor kreative næringer. Flere studenter velger også å starte studentbedrift, og høgskolen legger spesielt til rette for dette.

    Opptakskrav og rangering

    Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

    Ved realkompetansevurdering vektlegges at søkeren har grunnleggende IT-ferdigheter tilsvarende datakortet, engelskkunnskaper slik at man er i stand til å lese engelsk faglitteratur og norskferdigheter slik at man er i stand til å skrive rapporter.

    Forventet læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført studiet skal studenten ha

    kunnskaper om

    ferdigheter innen

    generell kompetanse innen

    Arbeids-, lærings- og vurderingsformer

    Studiet har varierte undervisningsformer. Undervisningen gjennomføres med basis i teori, men i studiegjennomføringen er det tydelig fokus på utstrakt bruk av øvinger og prosjektarbeid med veiledning.

    Enkelte emner benytter problembasert læring hvor opplegget er prosjekt- og gruppearbeid med veiledning og studentpresentasjoner underveis i studiet.

    Nettstøtte brukes aktivt i de fleste fag. Gjennom studiet skal studentene opparbeide seg gode samarbeidsevner og gode evner til å uttrykke seg muntlig og skriftlig.

    Studiet har varierte vurderingsformer ut fra hva som er mest hensiktsmessig i gitt emne. De mest vanlige er mappevurdering, prosjektrapporter, hjemmeeksamen, skriftlig og muntlig eksamen.

    Tekniske og andre forutsetninger

    Det kreves at studentene har egen bærbar PC som dekker maskinvarekrav til programvare tilknyttet studiet. Denne maskinen må medbringes til skolen alle dager. Se gjeldende kravspesifikasjoner under «IT-tjenester» på HiNT sine nettsider.

    Det kreves også at den enkelte student har egne lagringsmedier som dekker behovet for lagring av ulike filer til de enkelte emner.

    Internasjonalisering

    Det blir mer og mer vanlig at studenter tar et semester i utlandet som del av en bachelorgrad.

    Ta kontakt med lærerne på studiet eller studieveilederne etter at studiet er i gang for nærmere informasjon om mulighetene.

    Kvalifikasjon/vitnemål

     

    Studieevaluering

    Studentevaluering gjennomføres i studie- og emneplaner.

    Videre studier

     

    Etter fullført bachelorgradsstudium kan du søke opptak på mastergradsstudium innen fagfeltet.

    Studiemodell

    Emne SP 2015
    Høst
    2016
    Vår
    2016
    Høst
    2017
    Vår
    2017
    Høst
    2018
    Vår
    SPO1011, Game Design 1 5 5
    SPO1210, Game Lab 1 5 5
    SPO1110, Grunnleggende programmering 10 10
    MMT1010, Tegning 1 5 5
    MMT1040, Digitale Media 5 5
    MMT1100, Tegning 2 5 5
    MMT1111, Animasjonshistorie 5 5
    SPO1410, Programmere 3D-spill 5 5
    SPO1510, Spillkultur 5 5
    MMT1050, Introduksjon til 3D 5 5
    SPO1310, Game Lab 2 5 5
    SPO2110, Game Lab 3 10 10
    MMT2121, Karakterdesign 5 5
    MMT1061, Lydproduksjon 10 10
    SPO2160, Programmere nettapplikasjoner 5 5
    SPO2120, Game Lab 4 10 10
    SPO2130, Avansert 3D 5 5
    SPO2210, Game Design 2 10 10
    SPO2140, Grunnleggende kunstig intelligens 5 5
    SPO3020, Mobile nettverksapplikasjoner 15 15
    SPO3010, Game Lab 5 10 10
    MMT3500, Bacheloroppgave med metodeseminar 20 x20
    SPO3030, Elektronisk portefølje 5 5
    SPO3110, Game Lab 6 10 10
    Sum studiepoeng 180 30 30 25 35 25 35