Nord Universitet

Nord Universitet

Veileder- og mentorutdanning for lærere og førskolelærere 1, 15 stp

Counselling Training and Mentoring for Teachers 1

Fakta

  • Dato for godkjenning

    25.11.2015
    Dekan, LÆR

  • Gjelder for studenter tatt opp studieåret

    2015/2016

  • Studiepoeng

    15 studiepoeng

    Innledning

    Studiet er ei videreutdanning for lærere og førskolelærere i grunnskole, videregående skole og folkehøgskole, og gir formell kompetanse innen veiledning og mentoring i den hensikt å gi profesjonell støtte for målgruppene nyutdanna lærere og førskolelærere og praksislærere ved lærerutdanningene.
    Studiet legger vekt på å tilby ei utdanning som hjelper skole- og barnehageeiere til å kvalitetssikre overgangen fra utdanning til arbeidsliv, men også gi profesjonell veiledning og støtte til praksisstudenter fra lærerutdanningene.

    Kunnskapen vil ha stor nytteverdi innen pedagogisk arbeid, og det legges vesentlig vekt på erfaringslæring, utvikling av arbeidsmodeller og handlingskompetanse med utgangspunkt i hverdaglivets ulike utfordringer.

    Studiet kvalifiserer deg til å bli godkjent praksislærer for studenter ved lærerutdanningene. Studiet gir dessuten handlingskompetanse i veiledning og tilrettelegging og ledelse av ulike samarbeids- og samhandlingsprosesser etter arbeidsmodeller tilpassa profesjonene lærer og førskolelærer.
    Studiet skal, foruten å kvalifisere deg til å fylle rollen som støttende mentor for nyutdanna lærere og førskolelæreres personlige og profesjonelle utvikling, oppøve bevissthet og handlingskompetanse i å berike lærer- og barnehagelæreres læring og utvikling når de er i praksis.
     

    Opptakskrav og rangering

    Det kreves bestått lærerutdanning og minimum 3 års praksis fra skole, barnehage eller annet relevant pedagogisk arbeid.

    I særlige tilfeller kan opptak foretas på grunnlag av realkompetanse.

    Forventet læringsutbytte

    Se emneplan.

    Arbeids-, lærings- og vurderingsformer

    Studiet varierer mellom forelesninger og ulike øvelser med utstrakt bruk av deltakende arbeidsmetoder. Studiets ulike tema vil bli bearbeidet gjennom dialogbaserte og praksisretta undervisningsformer. Studentene vil få veiledning på veiledning i sin praksis.

    Studiet er samlingsbaserte, fordelt over to semester.

    Tekniske og andre forutsetninger

    Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC. Ved behov for digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studentene må selv dekke kostnader til dette. Se gjeldende kravspesifikasjoner under «IT-tjenester» på HiNT sine nettsider.

    Kostnader

    Ingen

    Studiemodell

    Emne SP 2015
    Høst
    2016
    Vår
    MEV515, Veileder og mentorutdanning for lærere og førskolelærere 1, 15 stp 15 x15
    Sum studiepoeng 15 0 15