Nord Universitet

Nord Universitet

Veileder- og mentorutdanning for lærere og førskolelærere 2, 15 stp

Counselling Training and Mentoring for Teachers 2

Fakta

  • Dato for godkjenning

    21.02.2016
    Dekan, LÆR

  • Gjelder for studenter tatt opp studieåret

    2015/2016

  • Studiepoeng

    15 studiepoeng

    Innledning

    Veileder- og mentorutdanning er et samlingsbasert deltidsstudium, som kan tas som to separate moduler:
    Veileder- og mentorutdanning 1, 15 stp, går i høstsemesteret.
    Veileder- og mentorutdanning 2, 15 stp, går i vårsemesteret.

    Studiet er ei videreutdanning for førskolelærere/barnehagelærere og for lærere i grunnskole, videregående skole og folkehøgskole. Det gir formell kompetanse innen veiledning og mentoring i den hensikt å gi profesjonell støtte for målgruppene nyutdanna lærere og førskolelærere, og praksislærere ved lærerutdanningene.
    Studiet legger vekt på å tilby ei utdanning som hjelper skole- og barnehageeiere til å kvalitetssikre overgangen fra utdanning til arbeidsliv, og som gir profesjonell veiledning og støtte til praksisstudenter fra lærerutdanningene.

    Kunnskapen vil ha stor nytteverdi innen pedagogisk arbeid, og det legges vesentlig vekt på erfaringslæring, utvikling av arbeidsmodeller og handlingskompetanse med utgangspunkt i hverdaglivets ulike utfordringer.

    Studiet gir praktisk og teoretisk innføring i veiledning og deltakende arbeidsmåter. Det blir lagt spesiell vekt på å bygge sammenhenger når det gjelder relasjonen profesjon - teori - praksis. Studiet gir innføring i arbeidsmåter for veiledning, medvirkning og samhandling. Andre sentrale tema er møtet og samtalen som virkemiddel, teambygging, konflikthåndtering og profesjonsetikk.

     

    Opptakskrav og rangering

    For opptak til Veileder- og mentorutdanning for lærere og førskolelærere 1 kreves bestått lærerutdanning og minimum 3 års praksis fra skole, barnehage eller annet relevant pedagogisk arbeid. I særlige tilfeller kan opptak foretas på grunnlag av realkompetanse.

    For opptak til Veileder- og mentorutdanning for lærere og førskolelærere 2 kreves gjennomført og bestått eksamen fra Veileder- og mentorutdanning for lærere og førskolelærere 1 eller tilsvarende.

    Forventet læringsutbytte

    Se emneplanene.

    Arbeids-, lærings- og vurderingsformer

    Studiet varierer mellom forelesninger og ulike øvelser med utstrakt bruk av deltakende arbeidsmetoder. Studiets ulike tema vil bli bearbeidet gjennom dialogbaserte og praksisretta undervisningsformer. Studentene vil få veiledning på veiledning i sin praksis.

    Veileder- og mentorutdanning 2 er samlingsbasert med inntil 12 dager for hvert emne, fordelt over ett semester (en- og todagerssamlinger).

    Tekniske og andre forutsetninger

    Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC. Ved behov for digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studentene må selv dekke kostnader til dette. Se gjeldende kravspesifikasjoner under «IT-tjenester» på Nord universitet sine nettsider.

    Studiemodell

    Emne SP 2017
    Vår
    MEV521, Veileder- og mentorutdanning 2 15 15
    Sum studiepoeng 15 15